S výtlkmi na ružomberských cestách pomôžu infražiariče

titulna oprava Ruzomberok S výtlkmi na ružomberských cestách pomôžu infražiariče. Foto: mesto Ružomberok

RUŽOMBEROK – Mestu Ružomberok bude pri opravách výtlkov na cestách pomáhať zariadenie Infraset od českej spoločnosti Moram CZ.

Inšpiráciu a referenciu samospráva získala z Liptovského Hrádku, kde infražiariče používajú už skoro štyri roky, informoval ružomberský mestský portál.

Vďaka uvedenej technológii bude môcť mesto Ružomberok opravovať výtlky, praskliny, sieťové rozpady či okolie kanalizačných vpustí počas celého roka vo svojej réžii a pružnejšie ako doteraz.

„Veľkú výhodu vidíme najmä v efektivite tejto technológie. Celá súprava je zložená v prívesnom vozíku, ktorý sa pripojí za vozidlo a presunie sa na potrebné miesto. To umožní opravovať výtlky v meste samostatne a prakticky kedykoľvek,“ podotkol primátor mesta Ľubomír Kubáň.

Opravu prvých výtlkov pred zastávkovým zálivom MAD pri mestskom úrade si vyskúšali pracovníci Komunálnych služieb mesta Ružomberok v utorok 30. apríla, keď zariadenie dodávateľ do Ružomberka priviezol.

Súčasťou súpravy Infraset je prívesný vozík, dva infražiariče, vibračná doska, fukár, asfaltová zmes a recyklát či vysokoteplotná penetrácia, špeciálne náradie na prácu s horúcim asfaltom a ochranné a bezpečnostné prvky.

Mohlo by vás zaujímať

Ako technológia Infraset funguje? Poškodené miesto sa vyčistí a pomocou infražiaričov najskôr prvýkrát nahreje. Po asi ôsmich minútach je asfalt nahriaty do hĺbky sedem centimetrov. Pôvodná asfaltová vrstva sa naruší a rozhrabe pomocou hrablí, frézovanie nie je potrebné.

Po nanesení penetračného náteru nasleduje pridanie novej asfaltovej zmesi alebo asfaltového recyklátu (drte). Takáto zmes sa opäť nahreje počas piatich minút. Dosiahne sa spojenie pôvodného povrchu s novým asfaltom.

Následne sa opravená plocha spevní pomocou vibračnej dosky. Pri „klasickej“ oprave výtlkov je miesto najskôr potrebné zafrézovať, za tým sa pristupuje k vybraniu poškodenej plochy prostredníctvom búracieho kladiva s kompresorom.

Nasleduje vyčistenie plochy a pokládka nového asfaltu, ktorý sa spevní pomocou vibračnej dosky. Pri technológii Infraset tak cestárom odpadá frézovanie a výber poškodenej plochy prostredníctvom búracieho kladiva s kompresorom.

Navyše, využíva sa aj časť pôvodného asfaltového povrchu. Celý proces opravy výtlkov prostredníctvom infražiaričov je tak efektívnejší a lacnejší.

„Samozrejme, pokračujeme aj vo ‚veľkých‘ opravách ciest v meste. Už tento týždeň spoznáme vysúťaženého dodávateľa, ktorý bude realizovať opravy ciest za viac ako 70-tisíc eur. V tomto roku by sme chceli na obnovu kritických úsekov vyčleniť sumu približne rovnakú ako vlani, teda 150- až 200-tisíc eur. Infraset nenahrádza tieto veľké opravy, no pomôže nám pružnejšie reagovať na bežnú, operatívnu úpravu výtlkov, ktoré vznikajú,“ vysvetlil primátor.

Podľa jeho slov Ružomberok dobieha obrovský investičný dlh, ktorý sa týka opráv ciest a chodníkov. „Najlepšie by, samozrejme, bolo komplexne zrekonštruovať najproblematickejšie cesty v dĺžke viac ako 92 kilometrov (celková plocha v m2: 543 966, z toho poškodených je 78 683 m2). Ako obyčajne, problémom je cena. Na investíciu vo výške viac ako 2 mil. eur aktuálne nedokážeme nájsť zdroje,“ dodal Ľ. Kubáň.

(mesto Ružomberok)


Ďalšie články