Výstavba cykloúseku z Nezbudskej Lúčky na Lipovec uviazla na mŕtvom bode

cyklotrasa Cykloturistika si získava čoraz viac priaznivcov. Foto: ŽSK/Marek Malina

ŽILINA – Cyklonadšenci zatiaľ márne čakajú na to, kým prevetrajú svoje dvojkolesové tátoše zo Žiliny cez Strečno až do Martina. Brzdou je problematický úsek z Nezbudskej Lúčky na Lipovec.

Z Martina do Vrútok vedie nová cyklotrasa, na ktorú by sa pri vrútockom mestskom úrade napojila plánovaná cyklocestička. Z obce Lipovec by viedla trasa do blízkosti chatovej osady Jánošíkovo, kde by sa cez lávku neďaleko tunela dostala na druhú stranu rieky.

V tomto priestore, na ľavom brehu, bude treba do koryta Váhu dočasne dosypať materiál, aby boli cyklisti v bezpečnej vzdialenosti od rieky a železničnej trate. Následne by cyklotrasa na vysunutých pilotoch kopírovala časť Domašínskeho meandra, až by vyústila na lúku a potom pokračovala na miesto oproti Starhradu.

Projekt počíta s tým, že lávkou premostia cyklotrasu na opačnú stranu smerom na Nezbudskú Lúčku. V tejto obci sa cyklisti dostanú po vlani zrekonštruovanom moste ponad Váh do Strečna a po už vybudovanej cyklotrase popri Vodnom diele Žilina až do krajského mesta a do Kotešovej. No a o rok po dokončení ďalšieho úseku až do Trenčianskeho kraja.

Chýbajúci úsek cyklotrasy z Nezbudskej Lúčky na Lipovec je schválený v územnom pláne ŽSK ako verejnoprospešná stavba a od roku 2020 je aj kladné stanovisko ohľadne posudzovania vplyvu na životné prostredie EIA, čo trvalo päť rokov. Keďže sa však vyskytli nečakané problémy, nielen s petíciou chatárov z osady Jánošíkovo, ale aj ďalšie, uviazlo to na mŕtvom bode a začiatok výstavby je v nedohľadne.

Keďže úsek z Nezbudskej Lúčky do Lipovca je doposiaľ technicky najnáročnejším úsekom, čo sa týka Vážskej cyklomagistrály, stále ešte prebieha inžinierska činnosť, teda pripomienkovanie a dopracovávanie všetkých pripomienok dotknutých subjektov do projektovej dokumentácie.

„Tento úsek, keďže je technicky najnáročnejší, bude pochopiteľne aj jedným z najdrahších, ale na druhej strane je aj najdôležitejší v rámci Vážskej cyklotrasy (vrátane úseku Turany – Kraľovany). Stavbu chceme realizovať prostredníctvom fondov EÚ, prípadne iných zdrojov. Náklady na realizáciu tejto stavby sa v tomto štádiu dajú len veľmi ťažko odhadnúť. Veľmi hrubý odhad by mohol byť okolo 12 mil. eur,“ uviedol pre Žilinský Štandard vedúci oddelenia cyklodopravy Žilinskej župy Peter Mráz.

Ak sa podarí dotiahnuť tento projekt do úspešného konca, podporí to rozvoj cyklodopravy, cykloturistiky a cestovného ruchu a bude to mať priaznivý vplyv na životné prostredie. Obyvatelia oboch regiónov by potom na bicykli mohli v širšom okolí spoznávať krásy Žilinského kraja, ale aj využívať dvojkolesové tátoše napríklad na cestu do práce, školy, ale aj za športom či relaxom.


Ďalšie články