Ľady sa pohli: križovatku „smrti" pod Bystričkou začali konečne rekonštruovať

krizovatka Martin Kritická križovatka pod Bystričkou sa začala rekonštruovať. Foto: Rudolf Kralovanský

MARTIN – Po dlhom čakaní spustili rekonštrukčné práce na frekventovanej križovatke cesty prvej triedy (I/65D – obchvat) s komunikáciou tretej triedy, kde sa nebezpečné dopravné situácie opakujú so železnou pravidelnosťou.

Na tejto nedoriešenej križovatke s vysokou intenzitou dopravy sa ročne stane niekoľko havárii. Žiaľ, v niektorých prípadoch sú to nehody so smrteľnými následkami. Problematické je odbočenie z Bystričky smerom na Žilinu, odbočenie na Bystričku zo smeru od Koštian nad Turcom, ale aj priamy smer centrum mesta – Bystrička.

Bezpečnostná situácia je o to horšia, že na križovatke nie je žiadny priechod pre chodcov. Dostať sa z jednej strany dvojprúdovej hlavnej cesty na druhú je pre peších, ale aj pre cyklistov takmer nemožné a často veľmi riskantné.

O pár mesiacov sa však situácia zmení. Pred pár dňami začala Slovenská správa ciest (SSC) s rekonštrukciou tohto kritického úseku, kde bude inteligentná križovatka so svetelnou signalizáciou. V rámci tejto investičnej akcie sa jednostranne rozšíri cesta prvej triedy v smere na Turčianske Teplice a upraví sa napojenie z oboch strán na cestu tretej triedy z centra Martina na Bystričku. Opravia sa aj chodníky.

Najväčším benefitom bude zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky v danom úseku – tak motoristov, ako aj peších. Prispeje k tomu nové dopravné značenie, dynamicky riadená centrálna svetelná signalizácia Bystrička aj priechody pre chodcov.

„Dielo bude stáť 838 263 eur s DPH a je financované zo štátneho rozpočtu. Zhotoviteľom diela je spoločnosť Eurovia SK, a. s., ktorá to bude realizovať podľa schválenej projektovej dokumentácie. Stavebné práce budú prebiehať aj na križovatke s Robotníckou ulicou. Bude doplnený stožiar pre monitorovaciu kameru, vymenený radič, návestidlá a detekcia,“ uviedla pre Žilinský Štandard hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.

„Ukončenie prác je naplánované do šiestich mesiacov od odovzdania staveniska zhotoviteľovi, cca do 31. augusta tohto roku. Signalizáciu budú v plnej dynamike riadiť magnetodetektory zabudované v komunikácii s preferovanou dopravou na ceste I/65. Križovatky nebudú zosynchronizované vzhľadom na pomerne veľkú vzdialenosť medzi nimi,“ dodala Lukáčová.

Navrhnuté úpravy výrazne zlepšia bezpečnosť dopravy, čomu pomôže aj doplnenie odbočovacích pruhov a priechod pre peších s nasvietením. Jej vybudovaním sa zníži riziko pre lokálnu aj tranzitnú dopravu a zároveň sa má znížiť aj počet dopravných nehôd. Toto riešenie je lepšie ako okružná križovatka, ktorej príprava by z časového hľadiska trvala oveľa dlhšie pre zložitejší proces projektovej dokumentácie, EIA, posudzovanie UHP, či z hľadiska majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov. Navyše, kruhový objazd by znamenal vyššiu finančnú náročnosť.

Inteligentná svetelná križovatka bude riadená dynamicky s prepojením na svetelnú križovatku na Robotníckej ulici a nemala by brzdiť premávku medzi Martinom a Košťanmi nad Turcom. Hlavný smer bude mať prioritu, no semafory umožnia priepustnosť aj v smere do/z Bystričky a Martina.


Ďalšie články